maandag 24 mei 2010

Triatlon Woerden


Na de eerste triatlon van het jaar in Breukelen stond vandaag alweer de tweede voor de deur. De altijd goed bezochte triatlon van Woerden. Zowel door publiek als door atleten. Aan de start o.a. Gerbert van den Biggelaar, Bert Flier, Erik-Simon Strijk, Frans van Heteren, Carlo van den Bergh, René Poppe en Pim Veeger. Ik kan mijn borst nat maken dus!
Na een mooie week met veel zon is de watertemperatuur gestegen van 14 graden afgelopen maandag naar 18 graden vandaag. Gelukkig dus niet al te koud, dus de dubbele badmuts kan afblijven! Het weer is ook prima, 20 a 21 graden en een lekker windje kracht 3, dus dat moet gaan lukken.

Om 10:45 haal ik Dirk thuis om samen af te reizen naar Woerden. De wedstrijd begint om 13:00 en dan hebben we genoeg tijd om in te schrijven, in te lopen, in te zwemmen, etc. Verder start Jim Hagenstein uit Weesp en bij de 1/8e triatlon nog dertien anderen.

De start van het zwemmen is zoals altijd, druk, duwen, trekken, waterhappen, het went eigenlijk nooit! Ik weet mijzelf wel goed te handhaven in zeg maar de ‘kopgroep’. Buiten Gerbert en de lokale held Boris Kock die net boven de 13 minuten zwemmen, komen wij net onder de 14 minuten het water uit. Prima start dus met een zesde zwemtijd!

Anders dan tijdens Breukelen gaat het wisselen prima, gelukkig hoefde ik dan ook geen extra jasje aan op de fiets vandaag.

Tijdens Breukelen had ik achteraf het idee dat ik iets te voorzichtig ben gestart met fietsen, dus dat wilde ik nu voorkomen. Ik start dus een stuk harder en het voelt prima. Op de helft van het eerste rondje kun je mooi zien hoe je er voor ligt en tot mijn verbazing word ik daar pas ingehaald door Erik-Simon. Ik lig dan zevende en het gat naar de rest achter mij is behoorlijk. Uiteraard weet ik veel goede fietsers achter mij zoals Pim, maar ook Rob Denekamp en Robert Mijwaart. Ik trek goed door en ondanks een behoorlijke zijwind kan ik steeds rond de 40 km/uur blijven rijden!

Ook de tweede ronde geeft hetzelfde beeld, maar de kop loopt wel iets verder uit. Gevolg: ik kom in een soort niemandsland te fietsen. Op zich prima, want ook geen risico op stayeren , maar ook wel frustrerend omdat je geen richtpunt hebt. Gelukkig kan ik echt goed doortrekken de 3e en 4e ronde. Ik rijd de 8e fietstijd in 59:17, 39,5 km/uur gemiddeld! Als het lopen nu nog maar wel goed gaat.

De wissel gaat zeker niet vlekkeloos, ik kom er achter dat er een soort lusje in mijn loopschoen zit waar mijn teen tot 3 keer achter blijft haken en gelukkig bij beide schoenen! Arghhh!! Gevolg: de tweede wissel is echt niet goed en ik verlies zeker 25 seconden.

Gelukkig gaat het lopen wel goed. Ik gaf al aan dat Woerden een hele leuke triatlon is met veel publiek. Met name het lopen lijkt erg veel op Weesp, misschien zelfs nog wel mooier. Tijdens het fietsen heb ik de zesde plaats kunnen pakken en aangezien mijn lopen over het algemeen sterk is, verwacht ik die wel te kunnen houden, mis! Rene Poppe komt even voorbij denderen en loopt met de derde looptijd van 34:51 behoorlijk hard voorbij. Gelukkig heeft verder niemand dit idee gekregen en blijf ik wel zevende.

De finish op het plein voor de kerk is geweldig. Erg veel mensen waaronder veel bekenden langs de kant met leuke aanmoedigen (bedankt). Uiteindelijk loop ik 36:47 (7e looptijd) en finish ik in 1:52:27. Ik ben er erg blij met deze uitslag en tijd. Geeft veel goede moed voor de rest van het seizoen.

De wedstrijd werd gewonnen door Gerbert van den Biggelaar, Bert Flier werd tweede en Erik-Simon Strijk derde, zie hier de uitslagen!

Over twee weken: de 1/8e van Almere!

1 opmerking:

  1. Wauw goed bezig zeg! Je loopt gewoon 10km sneller in een triatlon als ik hem los zou lopen :-)

    Voorspelt veel goeds in Weesp.

    BeantwoordenVerwijderen