zondag 11 april 2010

Eerste wedstrijd: een tijdrit

Het idee ontstond op het Forum van de fiets. Een tijdrit voor leden van dit forum en andere geïnteresseerden. Er zijn niet heel veel tijdritten in Nederland en aangezien je in de triatlon ook alleen moet fietsen is het een prima manier om eens te testen hoe je er voor staat zo aan het begin van het seizoen 2010.

Aangezien ik vorig jaar 2 dagen voor de triatlon van Weesp door mijn rug ging en daar eigenlijk tot begin januari last van heb gehad had ik een behoorlijke trainingsachterstand. Gelukkig heb ik de afgelopen drie maanden weer goed kunnen trainen en zo langzamerhand begint er weer wat vorm te komen. Een aantal weken geleden ging het nog fout met de Trappenbergloop, maar na een kleine interventie door Jan van Rooden (Osteopaat) kon ik de looptraining snel weer oppakken!

Met name het lopen is nog niet 100% op orde, het zwemmen gaat super en het fietsen gaat steeds beter. Vandaag dus een eerste test. Vrijdag kwamen mijn nieuwe wieltjes eindelijk binnen, dus die werden zaterdag snel gemonteerd. Nu ziet de fiets er echt super uit:



Vanmorgen eerst Dirk van Hoek opgehaald. Ook hij heeft een nieuwe fiets en is net als mij in training voor het komende seizoen. Andere Weesper cq voor mij bekende atleten die mee deden:

- Erik van der Voort
- Chris Borsch
- Gert Admiraal
- Koen Spoorenberg
- Arjen Soet
- Wouter Wierenga
- Maarten van Beek
- Thilo Varenhout


Spanning voor de start?

Gelukkig stond er bijna geen wind in de polder (windkracht 4+)! en was het lekker koud. Na de inschrijving werd er driftig ingefietst, de een op de Tacx, de ander gewoon op de weg. Om 11:00 werd de eerste fietser gestart en elke volgende minuut de volgende. Van te voren moest de snelheid cq eindtijd worden opgegeven waarmee de startvolgorde werd bepaald. Ik moest als 41ste starten, dus om 11:40. Ik heb een gemiddelde opgegeven van 37 km/uur. Het is aan het begin van het seizoen altijd moeilijk inschatten, maar na de rugblessure extra.

De eerste kilometers gaan met de wind van opzij, maar al snel draait de weg heerlijk tegen de wind in. Al snel zakt de snelheid richting de 30. Wauw, wat een ^@&#@)#)_ wind. Na een enorm lang stuk (het parcours is een groot vierkant) draai ik eindelijk rechtsaf een stuk met zijwind. Ik zie dat nummer 42 al vlak achter me zit., ai, dat betekend dat ik al een minuut ben ingehaald! Toch duurt het best lang op het tweede stuk voordat hij voorbij komt. Mijn snelheid komt dan ook weer vlak onder de 40 km/ uur.

Dan nog een bocht naar rechts en dus tijd voor wind mee, yes! Hier merk ik dat ik prima snelheid kan maken, de teller springt van 44 naar 45 en al snel naar 48 km/uur. Ik kan zelfs een paar minuten 50 km/uur rijden! Het laatste stuk draait weer een stukje tegen de wind in cq zijwind. De snelheid zakt weer onder de 40, maar na 1 uur, 5 minuten en 56 kom ik (kapot) over de finish.

Ik ben moe maar zeker tevreden, de rug heeft het prima gehouden en de nieuwe wielen deden het erg goed. Lekker geluidje bij hoge snelheid ;-).

Koen blijkt net 1 uur gereden te hebben en Maarten zelfs net onder het uur, wat een klasbakken! De uiteindelijke winnaar, Giel de Nijs reed 53 minuten en een parcoursrecord! Nu op naar 24 april (Geinloop) voor de tweede test.

Zie hier de totale uitslag en hier de foto's

De tijden van 'bekenden' en Weespers:

10 Maarten van Beek 59:45 * 40,97 11,38 45
13 Koen Spoorenberg 1:00:34 * 40,42 11,23 43
28 Thilo Varenhout 1:04:33 * 37,92 10,53 25
35 Chris Borsch 1:05:45 * 37,23 10,34 46
39 Barry Dooper 1:05:56 * 37,13 10,31 37
46 Arjen Soet 1:07:42 * 36,16 10,04 39
52 Wouter Wierenga 1:10:10 * 34,89 09,69 33
56 Dirk van Hoek 1:11:31 * 34,23 09,51 40
58 Gert Admiraal 1:11:50 * 34,08 09,47 58
64 Erik van der Voort 1:14:04 * 33,05 09,18 38

Geen opmerkingen:

Een reactie posten